5 praktische tips voor de wintersport

Nog een paar weken en de eerste mensen reizen weer af naar wintersport oorden.

Een vakantie welke meer voorbereiding vraagt vanwege het sportieve karakter, elke dag weer.

Bekend is dat na dag 2 het lijf moe wordt, zeker als je niet gewend bent om elke dag te sporten of intensief te bewegen.

Enkele cijfers maken inzichtelijk dat je beter het een en ander goed op orde kan hebben.

  • Per jaar reizen ongeveer 1 miljoen mensen af naar de wintersport.
  • 60.000 mensen komen terug met een grote of wat kleinere blessure.
  • Dat betekent dat 1 op de 16 mensen iets oploopt.Afbeeldingsresultaat voor skieen

Gebleken is dat als men de volgende tips goed aanhoudt, de kans geminimaliseerd wordt.

  1. Ken de pisteregels

    – Houd rekening met anderen. Zorg dat je anderen niet in gevaar brengt of schade toebrengt.
    – Beheers je snelheid. Stem je snelheid en ski- of board stijl af op je eigen capaciteiten, de drukte op de piste, de staat van de piste en het weer.
    – Kies een veilig spoor waarmee je de ander niet belemmert of in gevaar brengt.
    – Haal voorzichtig in met voldoende afstand. Je mag degene die je inhaalt niet in zijn of haar bewegingen belemmeren.
    – Kijk uit bij oversteken en invoegen of terugkomen op de piste.
    – Val je, of stop je met een afdaling? Maak dan zo snel mogelijk de weg vrij en ga naar de kant. Zeker wanneer de piste smal of onoverzichtelijk is.
    – Klim en loop altijd langs de kant van de piste. Als klimmende wintersporter mag je alleen de zijkant van de piste gebruiken. Hetzelfde geldt als je te voet afdaalt.
    – Houd je aan de verkeersborden. Je moet je houden aan de pistemarkeringen en waarschuwingstekens.
    – Verleen hulp bij ongelukken. Bij ongelukken ben je verplicht te helpen.
    – Neem altijd je legitimatiebewijs mee. Bij een ongeval moet je je kunnen legitimeren. Het maakt niet uit of je getuige of betrokkene bent bij een ongeval.

  2. Kies de juiste bescherming

    Materiaal tijdens het skiën of boarden is essentieel om veilig de week door te komen. Naast dat je natuurlijk goed passend schoeisel hebt, en de juiste lengte van je ski’s of board, zorg je voor de juiste afstelling van de bindingen. Zeker met ski’s want dan weet je zeker dat de ski’s uitgaan op het moment dat het moet. Ook belangrijk is een juiste skibril, welke passend is bij de omstandigheden waarin je de berg op gaat. Daarnaast zijn er nog steeds mensen die geen skihelm gebruiken. Wat mij betreft niet handig, aangezien een hoofd probleem makkelijk te voorkomen is. Daarnaast zijn handschoenen niet alleen voor de warmte. Ook zijn ze als bescherming tegen de scherpe randen van je ski’s of board. Zeker wanneer je wat meer houdt van snelheid en uitdaging, is een backprotector geen overbodige luxe.

  3. Zorg voor balans tijdens de week

    Een week sporten als je dit niet gewend bent, heftig en zwaar. Maar natuurlijk wil je elke dag de piste op. Zorg daarom voor een goede afstemming met de activiteit en de rust. Als je met een passend ritme de dag in deelt, maak je gebruik van je eigen vermogen tot herstel. Activiteit afwisselen met rust. Het kopje koffie van 10.30 uur, de lunch rond 12.30 uur. Een momentje in de middag om bij te tanken voor het laatste deel van de dag rond 15.00 uur. In sommige oorden is het apres ski het hoogtepunt. Aansluitend na de dag een drankje doen en gezelligheid. Prima, geniet er van. Op andere plekken zie je dat de avond pas veel later start. Uitgaan, dansen en drank maken een week nog heftiger door de vermoeidheid. Als je hiervoor kiest is dat natuurlijk prima, maar weet dat een ongelukje in een heel klein hoekje zit.

  4. Training en oefeningen

    Afbeeldingsresultaat voor ski training sportschoolEen week intensief sporten vraagt heel wat van je lijf. Better in, better out, zou een mooie slogan kunnen zijn voor een weekje wintersport. Goed voorbereid heeft dus ook te maken met je lichaam sterker maken en een betere conditie krijgen. Sportspecifiek zou je het beste kunnen gaan skiën. Er zijn een aantal banen in Nederland die uitstekend hiervoor te gebruiken zijn. Ook kun je gericht gaan trainen met de spieren die je nodig hebt tijdens de wintersport. Elke sport instructeur in de sportschool kan je hiermee helpen. Denk in ieder geval aan oefeningen voor algehele conditie, beenkracht, rompstabiliteit en explosiviteit. Dit geeft bij elkaar een goede voorbereiding. Ook zijn er ski klasjes in de sportschool waar je vaak kan inschuiven.

  5. Blessure in het verleden? Let dan hier op

    Wanneer je een blessure hebt of hebt gehad, wordt wintersport een uitdaging. Bij de fysiotherapeut kan je dit vraagstuk goed neerleggen, want deze mensen houden vaak wel van een uitdaging. Zorg wel dat je bij een fysio komt, welke affiniteit heeft met sport. De meeste gezondheidscentra focussen zich op oudere mensen welke vaak via de huisarts wordt doorverwezen. De fysiotherapeut via de sportschool of sportclub kan je vaak beter op weg helpen. Deze zal een analyse en onderzoek doen van je probleem, om je daarna een schema van oefeningen mee te geven welke je zelfstandig of onder begeleiding kan uitvoeren. Zo zorg je in ieder geval voor de optimale voorbereiding.Heel veel succes en alvast plezier met de voorbereidingen. Oefeningen doen en opbouwen in activiteiten wordt een stuk leuker als je een doel hebt.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *