Een blessure heeft ook voordelen

Pijn, in welke regio van je lijf dan ook, een verzwikte enkel of een tennisarm? Het is flink balen. Toch is er ook een keerzijde aan je blessure. Afgelopen 16 mei heb ik mijn hand gebroken en een pees van de hand ingescheurd. Uit eigen ervaring kan ik je de vijf dingen aangeven die ik heb geleerd nu ik even aan de kant ben gezet.

1. Je neemt eindelijk die “welverdiende”rust
Erg veel blessures ontstaan door overbelasting. Het is bijna gemeengoed geworden om door te gaan als je klachten krijgt, omdat je toch dat project op je werk moet afronden of omdat je de gestelde doelstellingen niet wilt missen? Op een gegeven moment is de grens bereikt en zegt je lijf ‘stop’. Rust is in eerste instantie dan het beste medicijn. Dat geeft je ook de tijd om na te denken: hoe is het zover gekomen, en wat kun je doen om dit voortaan te voorkomen?

2. Je wordt je bewust
Een blessure geeft pijn of beperking. Dat is vervelend en hierdoor maakt dat je ook bewust wordt van wat er eigenlijk gebeurt in je lichaam. Pijn is een signaal, het is een symptoom van het probleem. Pijn is dus nooit het probleem, hoewel het wel zo wordt ervaren. Maak gebruik van het signaal en zie welke bewustwording het je kan brengen.

3. Je ontdekt nieuwe wegen
Als je wilt genezen van een blessure, dan zullen er dingen moeten veranderen. Het oude patroon van bewegen heeft gemaakt dat je hier bent aangekomen. Een sportblessure kan ook aanleiding zijn om je sportroutine aan te passen en om nieuwe sporten te proberen. Tai chi, yoga, zwemmen, wandelen: je bent niet de eerste die juist door een blessure ‘verliefd’ wordt op een nieuwe sport!

4. Je wordt sterker
‘What doesn’t kill you, makes you stronger’. Niet alleen een songtitel maar ook een uitspraak van de filosoof Nietschze. Als jij voor je blessure onder behandeling bent van een fysiotherapeut, dan kun je deze uitspraak hoogstwaarschijnlijk letterlijk nemen. Naast rust is training namelijk een van de speerpunten van hun behandeling. Het versterken van de spieren rondom de zwakke plek, zorgt ervoor dat de blessure weer onder controle komt en niet snel weer terugkomt. Goed voorbeeld is de core-training bij rugblessures of alle soorten van stabiliteitstraining.

5. Je vindt nieuwe wegen
Een blessure kan aanleiding zijn om de dingen voortaan anders aan te pakken. Op het werk kun je vaker kleine pauzes te nemen of voortaan gaan werken achter een stabureau. Misschien krijg je je collega’s zo ver om voortaan staand te vergaderen: veel efficiënter. En als je de spanning in je lijf aanpakt met meditatie of mindfulness, kun je daardoor ook anders in het leven komen staan. Zo kan een blessure je wat leren, en wie weet: het leven daarna net een tikje mooier maken.

1 Reactie

  1. Annemieke schreef:

    Altijd een goede overweging om naar ons lichaam te luisteren bij een blessure. Echter een zorgvuldige begeleiding blijft wel noodzakelijk, zeker als het een kind betreft die zich geblesseerd heeft.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *