De (on) zin van Core Stability

Core stability, elke sporter is er inmiddels bekend mee. Veelgestelde vragen zijn dan ook:

  • Wat is de beste oefening om zo snel mogelijk mijn core op orde te krijgen?
  • Welke oefeningen moet ik doen om mijn core te trainen?

Grappige vragen maar ook volstrekte onzin als je het ons vraagt. Het antwoord is dan ook steevast: ‘Alle oefeningen zijn goed, en, je kan alle oefeningen fout uitvoeren’. Het gaat namelijk niet om de oefening. Het gaat om de juiste spiergroepen. Als je deze weet te vinden, kan elke oefening effectief zijn. Sterker nog dan is elke houding een oefening want core stability zijn geen bewegingsspieren maar stabiliteitsspieren, oftewel houdingsspieren.

Welke spiergroepen of systemen zijn verantwoordelijk voor je core stability?

Dat is namelijk inzichtelijk te maken. Door echografie. Een beproefde methode in onze praktijk welke wij met succes gebruiken in de dagelijkse praktijk. Door de spiergroep in de diepte van je buik, de diepe dwarse buikspier oftewel de musculus transversus abdominus (TRA) letterlijk te laten zien en dus ook automatisch te laten voelen. Je voelt namelijk wat je ziet op de echografie. Je ziet hierbij de buik, de rug, bekkenbodem, middenrif en de ademhaling.

De dieper gelegen stabiliteitsspieren

Als we praten over core stability wat maakt dan dat we de bewegingsspieren trainen met een plank, een lunge op de bosu bal etc. en niet de dieper gelegen stabiliteitsspieren? Omdat de meeste sporters en trainers deze spier (TRA) niet weten te vinden. En omdat, om het maar plat te zeggen, het geen ene reet aan is die te trainen. Het is saai want we zien geen resultaat en we trainen iets wat niet inzichtelijk is. Tenminste als je geen fysiotherapeut kent of hebt die dit inzichtelijk maakt met echografie. In het kort uitgelegd, kan je DE spier die mede verantwoordelijk is voor de stabiliteit wel selectief aanspannen? Of is er een overmatige aanspanning van alle omliggende spieren welke veel makkelijker te sturen zijn, aangezien dit bewegingsspieren zijn die we veel vaker in ons leven aanspannen.  Het zogenaamde compensatie mechanisme.  We trainen dus veel liever dit compensatie mechanisme omdat we zo graag iets willen doen en ook wat willen voelen van vermoeidheid of aanspanning.

Core strength of core stability trainen

Wanneer je gecontroleerd deze TRA weet te vinden, aan te spannen en te gebruiken in meerdere houdingen en bewegingen, kan je spreken over een solide basis en dus core stability. Hier vandaan vertrekken is een prima uitgangspunt om de core stability lessen in de fitness of op de sportclub te volgen. Deze core stability lessen zijn dus geen core stability maar dus eigenlijk core strenght als je dit principe van diepe aanspanning niet juist hanteert. Dan train je namelijk de compensatie spieren/bewegingsspieren. Hier is niks mis mee. Maar ons motto is, weet wat je traint en train dan wat je wilt trainen. Core strenght of core stability.

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *