Scheenbeenklachten: Shin splints

Heb je pijn aan de voorkant van je onderbenen, maar weet je niet wat het precies is en wat je hieraan kunt doen? Scheenbeenklachten komen vaak voor bij hardlopers en kunnen erg vervelend zijn. Want hoe zet je jouw training voor die halve marathon nu voort? Wij vertellen je over de oorzaken van shin splints en hoe je die vervelende pijn in de scheenbenen kunt verhelpen.

Wij zijn elke dag open van 7.00 tot 21.00 uur en op zaterdag van 8.00 tot 13.00 uur

Home » Shin splints

Hoe ontstaan scheenbeenklachten?

In het onderbeen bevinden zich het kuitbeen en het scheenbeen. De spieren die aan deze botten vastzitten, kan je overbelasten. Bijvoorbeeld door een ongunstige stand van de voeten, een instabiele enkel, verkeerd schoeisel met weinig demping of te lang sporten zonder voldoende rust in acht te nemen. Dit kan verschillende onderbeenklachten tot gevolg hebben die allemaal shin splints genoemd worden.

Klachten
verminderen?

Wat zijn shin splints en wat zijn de oorzaken?

Shin splints is dus eigenlijk een verzamelnaam voor verschillende aandoeningen rondom het scheenbeen die onstaan door overbelasting van het kwetsbare scheenbeenbot of de spieren. Twee typen klachten komen echter het vaakst voor, namelijk irritatie van het scheenbeen. Dit wordt vaak veroorzaakt door een (pees)ontsteking aan de achterste scheenbeenspier.

Overige scheenbeenklachten vallen ook onder de aandoening, maar zijn vaak zeer specifiek en komen minder vaak voor. Zo kan het scheenbeenbot zelf ook geïrriteerd raken, bijvoorbeeld door kleine haarscheurtjes. Of door een ontsteking in het botvlies, periostitis genaamd. 

Shin splints symptomen

Wanneer je last hebt van je shin splints, voel je een stekende pijn in het onderbeen. Meestal in het midden of aan de zijkant. Soms kan de pijn uitstralen naar andere delen van het scheenbeen. Hoe erger de irritatie of ontsteking is, hoe scherper de pijn. Bij hevige shin splints, kan er zelfs zwelling en roodheid optreden. Het belasten van het scheenbeen voelt bij een vergevorderd stadium alsof er op het been geslagen wordt. 

Eenvoudig shin splints voorkomen

Shin splints zijn redelijk eenvoudig te voorkomen. Bij training van de spieren in het onderbeen, in combinatie met voldoende rust en goed schoeisel, zouden klachten op afstand moeten blijven. Ook kan het helpen om te werken aan stabiliteit en is trainen op een zachte ondergrond aan te raden in verband met de impact op de pezen. Wanneer je vermoedt dat er klachten op beginnen te spelen, kan het koelen van het onderbeen ook helpen om de ontsteking te minderen. Daarnaast kan een fysiotherapeut je helpen de pijnklachten sneller te verhelpen en de klacht op afstand te houden.

Scheenbeenklachten verminderen en verhelpen?

Ben je klaar met die stekende pijn? Neem direct contact met ons op. Binnen 24 uur heb jij een afspraak. Wij behandelen direct. Zo ben je snel pijnvrij en rekenen wij snel en efficiënt af met terugkerende klachten.

Wat kan een fysiopraktijk voor je betekenen bij klachten aan het scheenbeen?

Een fysiospecialist kijkt naar de specifieke oorzaak van je klachten. Bij overbelasting is het van belang om de spieren te helpen ontspannen om de druk op pezen te verlagen. Dit doen wij door middel van dry needling en massages. Ook rektechnieken komen aan de orde, zodat je zelf kan werken aan je herstel.

Daarnaast nemen we de rust in acht en helpen we het aangedane weefsel met ondersteuning door de shin splint te tapen. Uiteindelijk bouwen we voorzichtig de stabiliteit en belastbaarheid van je onderbeen weer op om zo te zorgen dat je klacht niet zomaar weer terugkomt wanneer je weer gaat trainen.

Maak online jouw afspraak

Ingang praktijk | Actifytaal

Onze
werkwijze

Het team | Actifytaal

Interessante
blogs

Fysiotherapie bij spit

Heb jij wel eens meegemaakt ‘dat het plotseling in je rug schiet’? Dan kan het zijn dat het spit is. Spit is een acute vorm van rugpijn, waarbij een plotseling