Zo blaas je jouw goede sport voornemen weer nieuw leven in

http://www.dreamstime.com/-image3662481Samen met een vriend ben je dit nieuwe jaar fanatiek begonnen in de sportschool. Abonnement aangeschaft. Doelen gesteld. Blue Monday is niet aan jou besteedt. Meteen vanaf het begin sport je elke dag. Tja, je gaat er voor of niet.  Dan voel je plots een pijnscheut in jouw knie. Ai, dat doet pijn!  Steeds vaker doet hij pijn.  Dit kan zo niet langer. Je gaat minder vaak sporten en voor je het weet ga je helemaal niet meer. ‘Tja, die knie’, verzucht je.

Dit is wat wij in onze praktijk vaak zien. De zogenaamde nieuwjaarsblessure.  In de eerste weken van het nieuwe jaar zien wij een toename van het aantal sportblessures. Vanwege de goede voornemens is het topdrukte in de sportscholen. Goed, maar niet zonder risico’s. Ook dit jaar zien we weer allerlei blessures, vooral bij te fanatieke, maar onervaren sporters. Bovendien, een beginnende sporter die snel geblesseerd raakt, gaat nadat hij is hersteld vaak niet meteen weer sporten. De goede voornemens zakken dan weg. De bekende ‘Blue Monday’ is dan een feit.

Maar hoe dan wel? Hoe blaas je jouw goede voornemen weer nieuw leven in? Want je wil niet bij de zogenaamde ‘Blue Monday’ers’ horen.  Nieuwjaarsblessures zijn gemakkelijk te voorkomen.

1. Begin met één keer per week

Wie niet gewend is om te sporten, kan het best rustig beginnen. Één keer per week sporten is een uitstekend begin. Wacht na het sporten rustig twee, drie dagen af om te kijken wat het met je lichaam doet. Voornemens van meteen drie, vier keer per week sporten zijn niet goed. Het is een fabeltje dat sporten pas bij drie keer per week effect heeft. Van nul naar één keer per week is zeer effectief. Vuistregel is: ‘Je moet morgen hetzelfde kunnen doen als vandaag.’ Als je morgen niet kunt doen wat je vandaag deed, is het niet goed.

2. Stel een realistisch doel

Wees realistisch. Niet alleen als het gaat om het aantal keren sporten per week, maar ook om het resultaat dat je wilt behalen. Een onrealistische doelstelling om bijvoorbeeld een bepaalde hoeveelheid kilo’s kwijt te raken, vergroot de kans op blessures. Maar is voor een beginner ook bijna niet vol te houden. En een doelstelling niet halen, werkt vaak demotiverend.

3. Kies een sportschool met goede begeleiding

Vraag bij de sportschool wat de begeleiding inhoudt en wat zij voor jou kunnen betekenen. Schroom niet om te vragen naar de achtergrond en opleiding van de begeleider. Ga niet zomaar uit van de kwaliteiten van de begeleider. Goede begeleiding is essentieel om blessures te voorkomen, zeker bij sporten als fitness. Een sportschool kiezen waar een (sport) fysiotherapeut werkt en die om advies vragen is ook een (extra) mogelijkheid. Hij of zij kan je goed begeleiden in de sportschool.  Ook juist ter voorkoming van blessures.

4. Begin met een warming-up

Onervaren sporters slaan dit vaak over, maar het is o zo belangrijk: warming-up vóór het sporten. Spieren opwarmen zorgt er ook voor dat je minder last krijgt van spierpijn. Spierpijn is niet erg, maar ‘hoe meer hoe beter’ is een misvatting.

5. Varieer

Als je meerdere keren per week wilt sporten, varieer dan. Bepaalde sporten zoals fietsen en hardlopen kunnen in principe dagelijks worden beoefend. Daarvoor geldt wel: opbouwen. En blijf jezelf afvragen: voelt dit lekker aan? Elke dag fitnessen is niet verstandig, al kan dat worden opgelost door elke dag andere spiergroepen te trainen. Vraag jouw begeleider of (sport) fysiotherapeut om advies.

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *