Heb je hoofdpijn?

In deze blog: hoe weet je welke hoofdpijn je hebt, de oorzaak, behandeling en wat je er zelf aan kan doen.

Hoofdpijnklachten. We zien veel mensen met deze klachten. De grote vraag is dan altijd wat heb ik voor een hoofdpijn. Hoofdpijnklachten zijn er namelijk in veel verschillende vormen en met nog meer verschillende oorzaken.

Binnen de hoofdpijnklachten is spanningshoofdpijn of ook wel spierspanningshoofdpijn genaamd, een veel voorkomende vorm. Maar liefst 42% van de mensen krijgt in een jaar last van deze hoofdpijn voor een kortere of langere periode.

Omdat deze vorm van hoofdpijn vaak voorkomt beperken wij ons in dit blog tot deze vorm.

Hoe weet je of het (spier)spanningshoofdpijn is?
Om deze vraag te beantwoorden is het handig om eerst te kijken naar de kenmerken van deze (spier)spanningshoofdpijn:

  • Je ervaart een drukkende en knellende pijn. Deze is niet pulserend;
  • Het gevoel van een strakke pijnlijke band om het hoofd;
  • De pijn is meestal tweezijdig (links en rechts);
  • Gespannen nek- en schouderspieren;
  • Extra gevoelige spieren van de nek, schouders en schedel;
  • Duurt meestal minuten tot dagen.

Welke kenmerken horen specifiek niet bij (spier)spanningshoofdpijn?

  • Misselijkheid of braken is geen kenmerk van (spier)spanningshoofdpijn
  • Meestal geen licht- of geluidsovergevoeligheid

Let op! 
Belangrijk gegeven is dat er eerst nek- en schouderpijn ontstaat en daarna hoofdpijn. Mocht dit in jouw geval andersom zijn, dan adviseren wij je contact op te nemen met de huisarts.

Wat kan de oorzaak zijn?

Spanningshoofdpijn of spierspanningshoofdpijn ontstaat door een langdurig aanspannen van de nek- en schouderspieren. In de meeste gevallen zullen die spieren gespannen aanvoelen en of drukpijnlijk zijn.

Door verschillende oorzaken kunnen de spieren overbelast worden bijvoorbeeld door een verkeerde (werk)houding, stress of het overbelasten van de spieren door (te) zwaar tillen of verkeerd trainen. Uit de laatste onderzoeken blijkt dat de belangrijkste oorzaak een slechte of verkeerde (werk)houding is.

Wanneer een spier overbelast is kunnen er zogenaamde triggerpoints ontstaan.  Triggerpoints zijn kleine knopen die in een spier ontstaan als deze overbelast is of gewond is geraakt. Deze triggerpoints kunnen vervolgens tot spanningshoofdpijn leiden.

Hoe behandelt de fysiotherapeut deze hoofdpijn?

Er zijn verschillende middelen die de fysiotherapeut kan inzetten. Een middel tijdens de behandeling kan ‘dry needling’ zijn. Een behandel methode waarbij de spier wordt aangeprikt op de triggerpoints zodat er snel en langdurig ontspanning ontstaat in de spier. Er wordt geen vloeistof in de spier gebracht met deze methode waardoor het ‘dry’ needling heet.

Manuele therapie kan helpen wanneer er spanning staat op een spier of spieren die veroorzaakt wordt door bijvoorbeeld scheef stand van nek- en rugwervels. Welke behandeling passend is voor jou zal, in samen spraak met jou, bepaald worden door de uitkomsten van het gesprek en het fysiotherapeutisch onderzoek.

Wat kan ik er zelf aan doen?.

  • Denk voldoende aan je rust en plan energie gevende activiteiten in;
  • Zorg in stressvolle tijden extra goed voor jezelf;
  • Slaap en ontspan voldoende;
  • Eet gezond en beweeg voldoende;
  • Houdt een hoofdpijndagboek bij zodat je eventuele patronen leert kennen.

Oefeningen die je kan doen zijn:

 Ademhaling in zit - Actifytaal Ademhaling in zit

Ga op een stoel zitten en sluit je ogen. Richt je aandacht op je ademhaling. Volg je ademhaling door je neus, keelholte richting borst en buik. Ontspan je buik. Voel je buik groter worden wanneer je inademt en weer kleiner worden als je uitademt. Volg je ademhaling ongeveer 5 minuten. Haal aan het einde diep adem en adem langzaam uit.

 
 

 

 Schouders achterwaarts rollen - Actifytaal Schouders achterwaarts rollen

Ga rechtop zitten en laat je armen naast je hangen. Maak achterwaartse cirkels met je schouders. Begin met kleine cirkels en maak deze steeds groter.

 
 

 

 Houding correctie in zit - Actifytaal Houdingcorrectie in zit

Ga rechtop op een stoel zitten. Je voeten staan plat op de grond. Je heupen en knieën zijn in een hoek van 90 graden. Maak je rug recht en wijs met je kruin naar het plafond. Trek daarbij je kin iets in. Maak je onderrug een beetje hol. Hierdoor komen je schouders iets naar achter en omlaag, en je borst iets naar voren.

 
 

 

Nek zijwaarts rekken - Actifytaal Nek rekken zijwaarts

Ga rechtop zitten. Laat je rechterarm hangen en leg je linkerhand op je hoofd. Beweeg je linkeroor naar je linkerschouder tot je een rek aan de rechterzijde van je nek voelt. Houd dit 15 seconden vast. Wissel vervolgens van kant.

 
 

 

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *