Hielspoor

Heb je pijn onder je voet? Wordt deze pijn erger wanneer je ‘s ochtends vroeg in beweging komt of wanneer je lang staat? Het kan zijn dat je hielspoor hebt. Een pijnlijke aandoening aan de peesplaat van de voetzool.

Wij zijn elke dag open van 7.00 tot 21.00 uur en op zaterdag van 8.00 tot 13.00 uur

Home » Klachten » Hielspoor

Wat is Hielspoor?

Hielspoor wordt ook wel eens joggershiel of tennishiel genoemd. Het is een irritatie of ontsteking aan het hielbot onder de voet. Dit komt omdat de peesplaat onder de voet, die van de tenen naar de hiel loopt, gedurende de dag continue op rek staat. Bijvoorbeeld wanneer je langdurig staat voor je werk. De aanhechting van peesplaat en hielbot komt dan onder grote druk te staan, waardoor er verkalking in het hielbot optreedt. Dit wordt als bescherming van het hielbeen gezien, maar kan een stekende pijn tot gevolg hebben. Vooral wanneer je vanuit rust je voeten belast. Een rondje joggen kan bijvoorbeeld als zeer problematisch worden ervaren.

Klachten
verminderen?

Hielspoor of Fasciites Plantaris?

Fasciitis plantaris en hielspoor worden vaak door elkaar gehaald. Dit komt omdat ze dezelfde stekende pijn aan de onderkant van de voet als gevolg hebben. Bij Fasciitis plantaris is er sprake van een ontsteking van de peesplaat. Bij hielspoor treedt er verkalking op aan het hielbeen als gevolg van overbelasting. Bij Actifytaal gebruiken we echografie om de juiste diagnose te stellen welke de pijn aan de voetzool veroorzaakt. Zo weten we zeker dat we de juiste diagnose stellen voor een effectief behandelplan.

Hoe ontstaat hielspoor?

De oorzaak van hielspoor is vaak niet gemakkelijk te herleiden. Voor de één is het een kwestie van langdurige belasting, voor de ander een ongelukje. Bijvoorbeeld door met impact op een puntig voorwerp te gaan staan, zoals het welbekende gekleurde bouwblokje.

De volgende situaties zijn vaak de oorzaak van hielspoor:

  • Overbelasting door werkgerelateerde houding, toename in gewicht of sport (veel staan,
    zwangerschap of veel sporten met grote impact op het voetbed)
  • Stijve kuitspieren
  • Slecht voetbed/demping in schoeisel
  • Voetafwijkingen (platte of juist holle voeten)
  • Beschadiging van het hielbeen door een ongeval
  • Hielkussen atrofie (het voetvetweefsel onder de hak verdwijnt als we ouder worden,
    daardoor hebben we minder demping)

Hielspoor symptomen

Zoals de naam al doet vermoeden, zorgt hielspoor voor een stekende pijn aan de onderkant van de hak. Soms straalt de pijn uit naar de zijkanten van de hiel. De pijn kan vooral merkbaar zijn als je ’s ochtends uit bed stapt of na een lange werkdag achter je bureau vandaan komt. Dit komt omdat de peesplaat dan verstijfd is en extra druk levert op de aanhechting van het hielbeen. De volgende symptomen kunnen wijzen op hielspoor:
  • Pijn bij langdurig staan
  • Pijn tijdens het lopen
  • Pijn aan de voetzool bij stress (gespannen peesplaat)
  • Pijn bij autorijden (door een onnatuurlijke voetstand op het gaspedaal)
  • Mogelijk is het hielkussen verdikt
  • Een puntje op het bot bij je hiel (zichtbaar op röntgenfoto’s of echografie)
Naarmate je meer beweegt, wordt de pijn vaak minder. Daarom stellen veel mensen een behandeling bij een fysiotherapeut te lang uit. Verstandig is om te testen of je hielspoor hebt als je deze aandoening vermoedt. Test dus eens bij jezelf of je last hebt van een gespannen peesplaat als je je voeten strekt, of je pijn hebt aan je voetzolen en/of hiel bij lang lopen en staan en of je last hebt van je hielbot bij hurken of autorijden. Twijfel je over je klachten? Bel ons gerust even op.

Afspraak maken voor een hielspoor behandeling

Ben je de pijn aan je voetzool zat en wil je blijvende herstelresultaten boeken? De specialisten van Actifytaal helpen je graag met het stellen van de juiste diagnose, ondersteuning en herstel. Bij zeer specifieke klachten werken we samen met een podotherapeut.

Hielspoor behandeling: wat te doen bij hielspoor?

Allereerst is het belangrijk om overbelasting te vermijden. Geen piekbelasting in sport en geen compressie door lang staan. Blijf echter in beweging om herstel te bevorderen. Alternatieven kunnen zijn te gaan zwemmen of fietsen. Heb je last van gespannen spieren? Dan kan stretchen van de kuiten en voeten goed zijn om de pijnklachten voor te zijn. Bij hielspoor is het vaak ook nodig om kracht te gaan opbouwen in de voet, enkel of onderbeen spieren. Dit is wel afhankelijk in welk stadium van de ontsteking je dit wilt gaan opbouwen. Begin je te vroeg en te intens, dan heb je een grote kans dat de klachten juist toenemen.

Hielspoor en fysiotherapie bij Actifytaal

Actifytaal wil altijd zeker weten of dat wat het lijkt, ook daadwerkelijk is. Hiervoor hebben wij echografie in de praktijk, waardoor wij op de plek van de pijn kunnen kijken of er een kalkvorming aanwezig is. Afhankelijk van aanvullend onderzoek gaan we op zoek naar de factoren die een rol kunnen spelen in het onderhouden van het probleem. Oftewel, wij willen graag de vicieuze cirkel doorbreken. Middels stretchen, mobilisaties en specifieke oefeningen maken wij een herstelplan op maat. De oefeningen variëren, afhankelijk van de soort klacht en bijkomende spierspanningen in de voet of het onderbeen. Ook willen we nog wel eens medical tape gebruiken voor ondersteuning in het herstel. Of geven wij juist advies over een zooltje, welke de druk in de peesplaat kan verminderen. Bij specifieke voetafwijkingen, werken wij graag samen met een podotherapeutische specialist.

Maak online jouw afspraak

Ingang praktijk | Actifytaal

Onze
werkwijze

Het team | Actifytaal

Interessante
blogs

Dokter Google weet wat ik heb! Of toch niet… altijd.

Laatst kwam een jongeman in het inloopspreekuur. Klachten aan zijn knie en het speelde al een week of 4, zo meldde hij zich. De oorzaak onbekend. Zijn hulpvraag was: ‘wat